BUG Community

Welcome! Log In

Forums Suggestion Box Vibram FiveFingers Speed

Subscribe to Vibram FiveFingers Speed  1 post, 1 voice , Tagged: nike løbesko free sko run

Log in to reply to this topic
 
Sep 3, 2012 4:32am
User_img_not_found_02_med sneakerno 7 posts

Løb som du er skabt til. Smid skoene og mærk friheden i at løbe barfodet! Med et par Fivefingers på fødderne ændrer du helt automatisk løbestil, over imod en mere naturlig løbestil – som hvis du løb barfodet. Du lander pludselig langt længere fremme på foden, får en kortere skridtlængde og en højere kadence, hvilket typisk medfører en mere effektiv og økonomisk løbestil.nike løbesko

 

I LØBEREN ser vi ikke Fivefingers som en træningssko, der kan, eller skal, afløse en normal løbesko. Vi ser derimod Fivefingers som et supplement til skogarderoben, som et træningsredskab til at gøre dig til en stærkere og mere effektiv løber.nike free run sko

 

At løbe “barfodet”, eller i Fivefingers, kan virke befriende og let, men bør gøres med omtanke! Er du vandt til at løbe i almindelige løbesko, måske endda med pronationsstøtte og indlæg, så vil det kræve en del tilvænning at løbe i Fiverfingers. Det er ikke bare noget man lige gør – det bør man i hvert fald ikke. Når man lander så langt fremme på foden, kommer fod, akillessene og lægmuskler til at virke som en støddæmper. Aktiviteten i lægmuskel, akillessene, og fodens lokale muskler øges, især i de muskler, der er med til at holde fodbuen oppe (svangen). Som en konsekvens af dette, vil disse strukturer belastes mere end vanligt, og derved blive stærkere, hvis strukturerne for lov at komme sig efter endt træning. Der er derfor en forøget risiko for overbelastning af disse strukturer. Gå derfor meget roligt til værks med dine nye Fivefingers. Start ud med helt korte distancer (fx 5 min. som opvarmning inden løbetræningen) på blødt underlag, og øg så gradvist, i et tempo hvor kroppen kan følge med.

 

Vi anbefaler Fivefingers til:

Seriøse løbere, der gerne vil optimere løbeteknik og styrke i underbenene. Altså som et decideret træningsredskab til de mere erfarne løbere.

Løberen der ofte har overbelastninger i fødder, underben eller knæ, selv om han/hun har de ”rigtige” sko og har trænet fornuftigt. Dog skal løbere med udtalt overpronation passe på.

- Den nysgerrige løber der gerne vil prøve noget nyt, og som drages af tanken om at løbe barfodet, som naturen har skabt ham/hende!

 

Speed er bygget på en helt ny platform, med en Dri-Lex sål, dækket af en 3 mm polyurethan indersål (tykkest under forfoden) og en ydersål med 4mm anatomisk designede puder, der giver en bedre beskyttelse og fordeling af forfodsnedslaget uden at kompromittere den nødvendige feedback for at kunne gå og løbe effektivt på forfoden.nike free sko

 

Speed har en foret kant og overdel, snørebånd og er fintmasket for bedre ventilation

Log in to reply to this topic
</